zaterdag 31 maart 2018

Macramé wandhanger



Al een hele tijd kom ik op internet en in bladen van die leuke plantenhangers tegen. Ik dacht eraan om iets dergelijks te haken. Maar ik liet het idee even rusten. Telkens weer kwam ik het tegen en ook de wandhangers zie je steeds meer langskomen. Past ook helemaal in de bohemian stijl die ik waanzinnig leuk vind. Ik besloot dat ik me er verder in te verdiepen. Want ik heb zulke mooie garens liggen. Daar kan ik vast ook zo'n leuke wandhanger van maken.

Macramé was waanzinnig populair in de jaren 70. Er werd van alles mee gemaakt, van plantenhanger, hangende mandjes, sieraden, tassen en nog veel meer. Het wordt wel gezien als een versimpelde vorm van kantklossen. Oorspronkelijk werd het vooral met touw/koord gedaan. Maar je kunt er ook andere garens voor gebruiken. 
Bij Macramé knoop je draden met de hand en met een simpele knooptechniek knoop je de mooiste patronen. Er zijn een aantal basisknopen, waar je mee kunt variëren. Het knopen is niet ingewikkeld en kun je snel onder de knie hebben. Als je eenmaal weet hoe het moet kun je je fantasie de vrije loop laten. 


Ik besloot met behulp van verschillende beschrijvingen op internet en YouTube filmpjes een wandhanger te maken. Ik zal hier geen uitgebreide beschrijving geven van de techniek. Deze kun je zelf op YouTube of pinterest vinden wanneer je zoekt op macramé. Maar ik zal mijn creatieve proces laten zien. 


Ik gebruikte het volgende:

- stevig, wat dikker garen 
Het garen dat ik hier gebruik (Lammy Hawaï) is een katoenmenging. Garen van 100% katoen zal het ook goed doen verwacht ik.

- een tak
Deze komt bij ons uit de tuin na het snoeien van de heg. 

- iets om je werk mee op te hangen
Ik gebruikte een kledinghanger die ik aan de deur hing.







Uiteindelijk heb ik een andere kledinghanger gepakt, omdat ik deze wat steviger vond. Ik knoopte de draadjes om de tak.
De middelste draden heb ik op 2x armwijdte afgemeten en de buitenste op een armwijdte. Een armwijdte is als je je handen zo ver mogelijk van elkaar opzij houdt, en dan de afstand daartussen. Achteraf had ik de draden allemaal op anderhalve armwijdte kunnen doen denk ik. De buitenste draadjes waren ineens op en in het midden had ik nog veel draad over. Iets voor de volgende keer.  





En knopen maar. Het knopen zelf vond ik niet ingewikkeld. Maar het is nog best lastig om de knopen op gelijke hoogte te krijgen, dus daar heb ik wel even op moeten puzzelen. 






Ik volgde een tutorial op YouTube voor het patroon, maar als snel knoopte ik lekker door in mijn eigen patroon. Het patroon vormde zich gaandeweg, zoals ik het leuk vond. Ik heb er ook nog aan beide kanten een draad bij gebonden. Ik vond dat het dan net wat mooier uit kwam. Ook schoof ik er een paar houten kralen tussen.




Op een bepaald moment kwamen de eindjes van de kortste draadjes in zicht en maakte ik in het midden onderaan nog een soort krul. De middelste draden hingen nog tot op de grond. 





 Laatste draadjes afknippen en klaar!










Ik ben tevreden met het eindresultaat. Het had wat gelijkmatiger gekund op sommige plekken en de kralen zitten niet helemaal recht. Maar voor een eerste keer ben ik helemaal niet ontevreden. Ik vind de hanger eigenlijk heel leuk geworden. Van de tak knip ik aan elke kant nog een stuk af, want die vind ik in verhouding te breed. En nu een plekje zoeken om mijn fijne wandhanger op te hangen. Blij mee!

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! 



Wie van jullie maakt wel eens iets met macramé?



Liefs, 
Veronique























Geen opmerkingen:

Een reactie posten